Audience Network to facebookowa sieć odbiorców, a dokładniej – facebookwa sieć reklamowa. To najbardziej tajemnicze spośród czterech umiejscowień reklam na Facebooku. Dlatego zdecydowałem się poświęcić mu ten wpis.
Zaskoczony, że Facebook ma własną sieć reklamową? Świetnie, szczególnie Ty powinieneś przeczytać mój tekst!
Czym jest Audience Network?
Audience Network to sieć aplikacji i witryn internetowych należących do wydawców, którzy współpracują z Facebookiem. Mowa tutaj o takich wydawcach, jak chociażby: Time, The Guardian, Sky, National Geographic, Insider, Rolling Stone czy polskich serwisach Wp.pl, o2.pl, Gazeta.pl, Tok.fm, Money.pl, Sport.pl, Avanti24.pl, Sciaga.pl i Pudelek.pl. Jest tego sporo, a pełną listę wydawców znajdziesz tutaj (stan na 27.09.2018). Dzięki ich współpracy z Facebookiem możesz wyświetlać u nich reklamy tworzone poprzez facebookowego Menadżera reklam.
Jak uruchomić kampanię w sieci reklamowej?
Kampanie na Facebooku domyślnie emitowane są wszędzie, gdzie to tylko możliwe (nr 1 na screenie poniżej). Oznacza to, że Facebook może wyświetlać Twoje reklamy we wszystkich umiejscowieniach, czyli na Facebooku, Instagramie, Messengerze oraz właśnie w Audience Network.
Czy system będzie wyświetlał Twoje reklamy równomiernie we wszystkich 4 kanałach? Na pewnie nie. Kanały te mają różne liczby użytkowników i przede wszystkim są to zróżnicowani użytkownicy (np. jeśli targetujesz kampanię na ludzi w wieku 50+, to Twoje reklamy będą wyświetlać się zdecydowanie rzadziej na Instagramie, niż gdybyś kierował je do osób w wieku 25-50 lat). Poza tym system będzie dobierał umiejscowienia pod kątem tego, który z kanałów najtaniej dostarcza pożądanego przez Ciebie efektu (np. gdzie jest najniższy koszt kliknięcia lub konwersji).
W każdym rodzaju kampanii możesz jednak edytować umiejscowienia (nr 2 na screenie).
Po wybraniu Edytuj umiejscowienia samodzielnie wskażesz, w których placementach będą wyświetlać się Twoje reklamy. Audience Network znajduje się obecnie pomiędzy Instagramem a Messengerem (nr 3 na screenie).
⚠ Musisz pamiętać, że nie przy wszystkich celach kampanii będziesz mógł wyświetlać swoje reklamy w sieci reklamowej Facebooka. Przykładowo nie możesz w niej promować swoich postów i wydarzeń, pozyskiwać fanów czy prowadzić kampanii leadowych (z formularzem kontaktowym wbudowanym w Facebooka).
🔧 TIP: Sprawdź, gdzie obecnie wyświetlają się Twoje reklamy, wybierając Zestawienie, a następnie WG WYŚWIETLEŃ i Platforma.
✅ Zalety Audience Network
1. Facebookowa sieć reklamowa pozwala przede wszystkim na wyjście z reklamami poza ekosystem Facebooka. Niewątpliwą zaletą jest zatem poszerzenie grupy docelowej. Przy wyborze wszystkich umiejscowień możesz dotrzeć do 18 mln Polaków. Po odznaczeniu Audience Network liczba ta zmniejsza się do 17 mln.
2. Sam Facebook przekonuje, że wybór wszystkich umiejscowień pozwoli Ci uzyskać najtańszy koszt pożądanego efektu. Audience Network często daje zdecydowanie najniższy:
– koszt kliknięcia,
– koszt 1 000 wyświetleń
– oraz koszt dotarcia do 1 000 osób.
❌ Wady Audience Network
1. Największą wadą Audience Network jest to, że stosunkowo niewielu wydawców (szczególnie z Polski) współpracuje z Facebookiem. Tylko 2-3 razy widziałem stworzone przeze mnie reklamy na forum Gazety.pl, kiedy korzystałem z urządzenia mobilnego. Dlatego Facebook wydaje na Audience Network skromną część budżetu.
2. Inną istotną wadą Audience Network jest to, że korzystając z podstawowych wykluczeń (możesz wykluczyć 5 kategorii: sporne kwestie społeczne, dorośli, tragedia i konflikt, randkowe, hazard) nie masz tak do końca kontroli nad tym, w jakich konkretnie aplikacjach i witrynach będą wyświetlać się Twoje reklamy. Co prawda możesz fizycznie pobrać listę wydawców (stan na 27.09.2018), którzy współpracują z Facebookiem i wykluczać poszczególne pozycje, ale baza ta liczy blisko 50 tys. rekordów. Wątpię, by komukolwiek chciało się ją przeglądać i sprawdzać wszystkich wydawców.
3. Nie możesz prowadzić kampanii tylko i wyłącznie w Audience Network. Wybierając to umiejscowienie, nie możesz odznaczyć wyświetlania na Facebooku.
Jestem ciekaw Twoich doświadczeń z Audience Network. Podziel się nimi poniżej w komentarzu 🔻
Tomek, da się wystartować kampanię tylko na Audience Network, o ile jest to kampania pod CPV 😉