Kadrowanie za pomocą dłoni, na których zapisane są różne wysokości wideo: 1080, 1200 i 1920

PORADNIK: Wideo w mediach społecznościowych

Kadrowanie za pomocą dłoni, na których zapisane są różne wysokości wideo: 1080, 1200 i 1920

Jak przygotować wideo do mediów społecznościowych? Wiele osób wykorzystuje w nich po prostu materiały stworzone do telewizji lub na YouTube’a. Niestety często są one wówczas niedopasowane do kanału i umiejscowienia.

Jeśli chcesz stworzyć wideo stricte pod social media, to pamiętaj o kilku ważnych rzeczach.

1. Rozdzielczość wideo

Większość filmów przygotowywana do telewizji lub na YouTube’a ma proporcje 16:9, czyli przykładowo są w rozmiarze 1920×1080 pikseli (full HD).

1.1 Posty

Czy możesz wykorzystać w postach wideo 1920×1080? Możesz, ale w myśl zasady mobile first, lepiej sprawdzi się wideo kwadratowe lub pionowe. Poziome wideo 1920×1080 dopasuje się do szerokości ekranu smartfona, czyli będzie po prostu małe.

1.2 Reklamy

W mediach społecznościowych 3 najpopularniejsze formaty to:
📐 poziom 1200×628 (głównie dodatkowe umiejscowienia typu prawa kolumna albo sieć reklamowa),
📐 kwadrat 1080×1080 (głównie kanały aktualności),
📐 pion 1080×1920 (głównie relacje).

Jeśli chcesz zatem wykorzystać klasyczny film w socialach, to masz 2 opcje:
1. Nie przejmować się tym, że Twoje wideo jest niedopasowane do poszczególnych umiejscowień. Wówczas film będzie wyświetlany, ale może być przycięty. System może mu też dodać czarne lub białe paski po bokach albo na górze i dole.
2. Dostosować swój film do poszczególnych umiejscowień, co oczywiście sprawi, że reklama będzie wyglądała lepiej, ale też oznacza sporo pracy oraz myślenia o konieczności kadrowania do kwadratu i pionu już na etapie planowania produkcji. Jeśli przygotujesz film w 4 poniższych formatach, prawdopodobnie nie zaskoczy Cię żadne umiejscowienie.

Porównanie wideo 1920x1080 do trzech najpopularniejszych formatów w mediach społecznościowych:
- 1200x628 px,
- 1080x1080 px,
- 1080x1920 px.

Dostosowanie klasycznych proporcji 16:9 do socialowych oznacza, że Twoje oryginalne wideo zostanie przycięte. Dlatego w miarę możliwości najlepiej korzystać z kompozycji centralnej, czyli umieszczać zawsze postać lub produkt pośrodku kadru.

Kadrowanie wideo 1920x1080 do trzech najpopularniejszych formatów w mediach społecznościowych:
- 1200x628 px,
- 1080x1080 px,
- 1080x1920 px.

📌 Zapamiętaj: jeśli nie chcesz dostosowywać wideo do umiejscowień, to najbezpieczniejszy będzie kwadrat. Jeśli jesteś w stanie wykadrować wideo, to dostosuj je do wymiarów 1200×628, 1080×1080 i 1080×1920.

2. Czas trwania

Przygotowując wideo do mediów społecznościowych, musisz mieć świadomość, że Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn to nie YouTube. YouTube’a się ogląda, typowe kanały społecznościowe – skanuje wzrokiem. Pamiętaj, że im krótsze wideo, tym więcej użytkowników obejrzy je w całości.

To powoduje, że filmy na YouTubie oglądamy znacznie dłużej. Jesteśmy gotowi na to, że spora część z nich trwa od 5 do 15 minut albo nawet znacznie dłużej. W przypadku klasycznych kanałów społecznościowych ciężko przekonać użytkownika, aby obejrzał w całości dłuższy niż 2-3 minutowy film. Na Facebooku czy Instagramie łatwo znaleźć filmy, które trwają mniej niż minutę, na YouTubie – tak krótkie filmy są rzadkością.

Sam Facebook w swoich materiałach zaleca, aby do reklam tworzyć filmy trwające maksymalnie 15 sekund. Wideo w postach są zwykle nieco dłuższe.

A co, jeśli masz już nagrany długi materiał do telewizji lub na YouTube’a? Postaraj się go pociąć na krótsze fragmenty.

Każda platforma ma swoje limity długości materiałów wideo. Nie wykorzystuj ich w całości, bo Twój film niemal zawsze będzie wydawał się przydługawy w stosunku do pozostałych.

📌 Zapamiętaj: optymalna długość wideo do mediów społecznościowych wynosi zazwyczaj od 15-30 sekund do 2-3 minut.

3. Pierwsze sekundy

Użytkownik przewijający swój kanał aktualności na Facebooku ma kontakt z każdym wyświetlonym postem średnio przez krócej niż 2 sekundy. Posty przewijamy palcem naprawdę szybko.

Jeśli Twoje wideo ma zatrzymać spojrzenie użytkownika, a następnie skłonić go do obejrzenia, Twój film nie powinien rozpoczynać się od statycznej planszy, mało dynamicznego ujęcia, przedstawienia siebie lub firmy albo opowiadania tego, o czym będzie film. Zacznij od intrygującego pytania, szokującej statystyki albo produktu ukazanego z nietypowej perspektywy.

📌 Zapamiętaj: w ciągu pierwszych 2-3 sekund musi mieć miejsce trzęsienie ziemi, a do 10 sekundy coś, co skłoni Twojego odbiorcę do zrobienia sobie przerwy w scrollowaniu i obejrzenia filmu w całości.

4. Zakończenie

Mniej ważna niż początek, ale też istotna jest końcówka Twojego filmu. Jeśli chcesz przekonać odbiorcę do podjęcia jakiejś akcji (a praktycznie zawsze chcesz), Twoje wideo powinno kończyć wyraźne wezwanie do działania.

W tym przypadku to może być statyczna plansza, choć oczywiście większą siłę oddziaływania ma osoba mówiąca do nas z ekranu. Szczególnie, jeśli wcześniej chociaż trochę zdobyła naszą sympatię i zaufanie.

📌 Zapamiętaj: zakończ wideo wyraźnym wezwaniem do działania – krótko, ale dobitnie, aby nikt nie miał wątpliwości, co powinien teraz zrobić.

5. Dźwięk/napisy

Filmy we wszystkich kanałach i umiejscowieniach mogą zawierać dźwięk, ale w większości z nich jest on domyślnie wyciszony. Statystyki pokazują też, że stosunkowo niewielu użytkowników decyduje się na wyłączenie tego wyciszenia. Na Facebooku zaledwie 15% filmów wyświetlanych jest z dźwiękiem.

Lepszym pomysłem jest film z napisami, ale bez dźwięku niż z dźwiękiem, ale bez napisów. Oczywiście idealnie, jeśli i jedno i drugie.

📌 Zapamiętaj: jeśli Twoje wideo zawiera wypowiedzi narratora lub bohaterów, koniecznie nanieś napisy.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *