Współczesny mężczyzna podchodzi do średniowiecznego skryby z różdżką do poszukiwań wody i słowami: "Znalazłem źródło wiedzy!", a skryba zapisuje "Facebook Ads" i odpowiada: "Nie zagaduj, bo się zdezaktualizuje..."

PORADNIK: Źródła wiedzy o mediach społecznościowych

Współczesny mężczyzna podchodzi do średniowiecznego skryby z różdżką do poszukiwań wody i słowami: "Znalazłem źródło wiedzy!", a skryba zapisuje "Facebook Ads" i odpowiada: "Nie zagaduj, bo się zdezaktualizuje..."

Większość tego typu zestawień kończy się wypisaniem kilkudziesięciu (czyli tak naprawdę wszystkich, które zna autor) źródeł piszących o mediach społecznościowych. Tworzy się je po to, aby jak najwięcej wymienionych w tekście podmiotów zobaczyło nasz wpis, zrobiło im się miło i zechciało udostępnić u siebie. To jest ego baiting, ale ma niewiele wspólnego z wartościowymi źródłami wiedzy. Sam wykorzystałem kiedyś ten mechanizm, ale tym razem chciałbym, aby było inaczej.

Dzisiaj chcę podzielić się z Wami źródłami, które polecam każdemu, kto pyta mnie, jak najszybciej nauczyć się mediów społecznościowych. Podzieliłem je na 3 etapy zaawansowania: dla początkujących, chcących pogłębić widzę oraz pracujących w socialach na co dzień.

Czytanie i teoria czytaniem i teorią, ale nic nie da Ci tyle, co działanie. Stawianie pierwszych kroków znacznie ułatwi jednak odpowiednie przygotowanie od nich. Najpierw pierwsza noga, potem druga, parę książek o tym, a teraz spróbuj sam – czaisz? 😉

Przygodę z mediami społecznościowymi polecam zacząć od tego, od czego sam zaczynałem, czyli materiałów Facebooka, książek i praktyki (najlepiej pod okiem doświadczonego mentora, którego ja też miałem na początku mojej przygody w agencji).

Krok 1: Dla zupełnie zielonych 🍏

Na początek w zupełności wystarczą Ci materiały przygotowane przez Facebooka. Nie zapisuj się od razu na płatne kursy i szkolenia magików od sociali, tylko zapoznaj się uważanie z tymi materiałami. Już po ich przeczytaniu odsiejesz pierwszych czarodziei i zwiększysz swoje szanse na wybór dobrego szkolenia. To baza, na której będziesz budował. Zwróć szczególną uwagę na terminy, jakimi posługuje się Facebook: strona, konto reklamowe, Mendżer firmy, piksel Facebooka.

1. Centrum pomocy Facebooka – bardzo podstawowa wiedza na temat Facebooka. Jeśli tylko masz czas, przejrzyj wszystko.

2. Regulamin Facebooka – kolejna rzecz, od której trzeba zacząć przygodę z Facebookiem. Jeśli masz czas, przejrzyj wszystko.

3. Rozwiązania dla biznesu – mnóstwo wiedzy przydatnej w codziennej pracy Specjalisty Social Media. Koniecznie przejrzyj wszystko!

4. Facebook Blueprint – zestaw ponad 90 darmowych kursów związanych z Facebookiem i Instagramem. Świetna sprawa dla początkujących!

5. Zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń – to powinieneś umieć prawie na pamięć, czyli co wolno, a czego nie wolno, gdy zakładasz stronę, grupę albo wydarzenie.

6. Zasady dotyczące reklam – to powinieneś umieć prawie na pamięć, czyli co wolno, a czego nie wolno w reklamach na Facebooku.

Krok 2: Pogłębienie wiedzy 📚

Problem z książkami o mediach społecznościowych jest oczywiście taki, że bardzo szybko się dezaktualizują. Po 4 latach wróciłem do książki o LinkedInie i screeny w niej wyglądały nawet zabawnie. Ale to nie przeszkadza w zrozumieniu idei serwisu, która jest w niej świetnie opisana. Dlatego mimo wszystko (nawet wbrew powyższemu obrazkowi) uważam książki za wartościowe źródło wiedzy, szczególnie na początku. Książki pomagają poukładać sobie wszystko w głowie, poznać odmienne punkty widzenia. Szczególnie polecam te pozycje, które odcisnęły na mnie największe piętno, jeśli chodzi o postrzeganie i czucie mediów społecznościowych (kolejność nieprzypadkowa, najlepiej zacząć od nr 1).

1. Ekaterina Walter Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka
2. Jamie Turner i Reshma Shah Jak zarabiać w mediach społecznościowych
3. Michał Sadowski Rewolucja Social Media
4. Brandon Mendelson Social Media to ściema
5. Wayne Breitbarth W sieci korzyści. Jak wykorzystać LinkedIn w kontaktach zawodowych
6. Carmine Gallo Steve Jobs. Sztuka prezentacji
7. Praca zbiorowa 101 idei, które zmieniły reklamę
8. Joanna Wrycza-Bekier Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu
9. Joanna Wrycza-Bekier Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę
10. Walery Pisarek Nowa retoryka dziennikarska
11. Janina Fras Dziennikarski warsztat językowy
12. David Airey Logo Design Love

Dużo więcej przeczytałem (także w tracie studiów z marketingu międzynarodowego), ale to jest takie moje prywatne TOP 10. Jak słusznie zauważyłeś, połowa z nich nie dotyczy stricte mediów społecznościowych, ale pracy z językiem (pozycje 8-11) czy nawet projektowania graficznego (ostatnia pozycja).

Według mnie Specjalista Social Media oprócz bycia na bieżąco z platformami i narzędziami powinien ciągle rozwijać umiejętności:
📊 analityczne – social media, a w szczególności Facebook, to dane,
copywriterskie – na co dzień pracujesz z językiem,
🎨 projektowania i myślenia wizualnego – komunikacja w mediach społecznościowych bazuje na obrazkach (ruchomych bądź nie), więc i Ty musisz zacząć myśleć obrazkami.

Na marginesie: jednym z moich marzeń jest napisać kiedyś samemu książkę. Widzę wiele wciąż niezagospodarowanych obszarów.

Krok 3: Warto śledzić regularnie 🤓

1. Social Tigers – podoba mi się sposób, w jaki agencja Franka Georgiewa oprowadza po świecie Facebooka. Może Cię to dziwić, ale moim zdaniem Facebook w swoich własnych materiałach edukacyjnych czy Menedżerze firmy sporadycznie lubi coś skomplikować i nie zawsze przedstawia wszystko w najprostszy sposób. Social Tigers często robią to czytelniej (szczególnie dla początkujących). Warto nie tylko śledzić wpisy na ich blogu, ale też posty na Facebooku, LinkedInie i zapoznać się z wydawanymi przez nich Księgami Adsów (do tej pory ukazały się 2 wydania, a zamiast trzeciego – uruchomili platformę e-learningową).

2. Artur Jabłoński – Artur przypomina mi mnie w dążeniu do odkrywania rzeczy, o których wcześniej nikt nigdzie nie pisał. Jeden z tych nielicznych ekspertów w Polsce, który stara się zejść dużo głębiej niż magicy marketingu.

3. Daniel Kędzierski – mało kto wie w Polsce tyle o Facebook Ads, co Daniel. To wystarczający powód, aby go śledzić. No chyba, że wierzysz wyłącznie w organiczne social media.

4. sprawny.marketing – obserwuj, jeśli chcesz być ze wszystkim na bieżąco. Często jako pierwsi w Polsce wyłapują i informują o nowościach. Szczególnie polecam obserwowanie ich kanałów na Facebooku i LinkedInie.

5. Social Media PL – bądź co bądź to największa polska grupa na Facebooku o mediach społecznościowych. Lepiej nie zadawać tam jednak nieprzemyślanych pytań, ponieważ łatwo zostać zmieszanym z błotem przez grupowych śmieszków i trolli.

6. Facebook for CEE – anglojęzyczna grupa prowadzona przez pracowników Facebooka. Wiarygodne i bardzo często pierwsze źródło informacji na temat zmian na Facebooku.

7. Facebook Ad Buyers i Facebook Ad Hacks – dwie anglojęzyczne grupy o kampaniach płatnych na Facebooku, w których często przeczytasz o różnych nowościach na kilka dni przed tym, jak zaczną o nich mówić nad Wisłą.

Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem. Sporadycznie czytam też teksty na anglojęzycznych stronach typu Social Media Today bądź blogach narzędzi typu Hootsuite. Niestety w wielu tego typu serwisach ich twórcy idą na ilość, nie jakość. Średnio na 10 tekstów tylko o jednym można powiedzieć, że warto było przeczytać. Zapewniam, że jeśli będziesz śledził 4 powyższe grupy, to nie ominie Cię nic naprawdę ważnego.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 3 razy
  1. Wielkie dzięki za to zestawienie! O części już wiedzieliśmy – resztę będziemy sprawdzać 😉 Już przebieramy nóżkami na samą myśl. Tak to jest, gdy firma z kilkunastoletnim doświadczeniem dopiero wchodzi na arenę internetów i social media. Genialna sprawa.

    Jeszcze raz dzięki i prosimy o jeszcze!

    P.S. Kapitalna sprawa z kalendarzem dla Ekstraklasy!

      1. Sooo true! A i branża farmaceutyczna do najłatwiejszych nie należy 😉 Zwłaszcza, że komunikacja tam skostniała i sztywniejsza niż kij od szczotki w wiadomym miejscu ciała 😀

        Ale robimy naprawdę sporo, by rewolucja w tym aspekcie weszła w życie. I to z buta 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *