PORADNIK: Cele reklamowe w kanałach społecznościowych

Każdy system reklamowy rządzi się swoimi prawami, ale wszystkie systemy mają też parę wspólnych elementów. Niezależnie od tego, czy ustawiasz kampanię na Facebooku, LinkedInie, Twitterze, Pintereście czy Snapchacie, zawsze na początku wybierasz cel kampanii.

Cel – pal!

Wybór celu to nie tylko pierwszy, ale i najważniejszy etap konfiguracji każdej kampanii. Od celu kampanii zależy, w jaki sposób system będzie optymalizował wyświetlanie Twoich reklam, z jakich będziesz mógł skorzystać umiejscowień i formatów reklamowych. Przypomnij sobie moment, w którym ktoś wybiera się do sklepu i pyta, czy coś Ci kupić. Mówisz: kup coś dobrego! Ten ktoś wraca i przynosi Ci banana, gdy ty liczyłeś na paczkę czipsów albo chociaż ciastka. Jeśli nie wskażesz konkretnie, na czym Ci zależy, to szanse na to, że to otrzymasz, są znikome.

Cel to też zwykle jedyna rzecz, której nie jesteś w stanie edytować w odpalonej już kampanii. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym różnicom w poszczególnych systemach reklamowych!

Cele kampanii na Facebooku (11/13)

Najwięcej celów możesz realizować w systemie reklamowym Facebooka. Obecnie jest ich 11, a w zasadzie 13, ponieważ cel Aktywność zawiera w sobie 3 dodatkowe cele, w ramach których możesz promować posty, wydarzenia i pozyskiwać fanów.

Zdecydowana większość celów umożliwia emisję reklam nie tylko na Facebooku, ale też na Instagramie. Najważniejszy cel, w którym nie możesz wykorzystywać tego umiejscowienia to kampania na nowych fanów – możesz ją wyświetlać tylko na Facebooku.

Zwróć uwagę, że wszystkie cele są posegregowane na 3 grupy: świadomość, działania oraz konwersje. Odpowiadają one 3 najważniejszym etapom lejka zakupowego. Na początku głównie budujesz świadomość poprzez kampanie zasięgowe, następnie angażujesz, a na końcu – sprzedajesz.

Cele kampanii na LinkedInie (7)

Na LinkedInie celów jest mniej, ale są one niemal identycznie zgrupowane: świadomość, zainteresowanie oraz konwersje.

Pojawia się cel o nazwie Kandydaci na ofertę pracy, którego obecnie brakuje na Facebooku. Na LinkedInie brakuje z kolei reklam produktowych oraz czegoś, co byłoby odpowiednikiem kampanii na nowych fanów.

Cele kampanii na Twitterze (8)

Od niedawna cele reklamowe na Twitterze także są podzielone na 3 kolumny. Brakuje klasycznej kampanii na konwersje w witrynie. Sporą zaletą jest możliwość prowadzenia kampanii, która ma na celu zwiększenie liczby obserwujących.

Cele kampanii na Pintereście (5)

Pinterest to powrót do podziału na 3 grupy odpowiadające lejkowi: kreowanie świadomości marki, nakłanianie do rozważenia zakupu oraz uzyskiwanie konwersji. Celów jest jednak znacznie mniej niż na Facebooku. Najbardziej brakuje kampanii na nowych obserwujących.

Cele kampanii na Snapchacie (9)

Kampanie na Snapchacie także zostały podzielone na 3 etapy: Awareness, Consideration oraz Conversions. Choć to najmłodszy system reklamowy wśród wszystkich opisanych, to oferuje aż 9 celów reklamowych. Znajdziesz tutaj nawet cel o nazwie Catalog Sales, który jest odpowiednikiem facebookowej sprzedaży z katalogu, czyli kampanii produktowej.

Jak dzielić budżet na poszczególne kanały i cele?

Kanały społecznościowe i cele kampanii powinieneś dobierać zawsze indywidualnie do konkretnego biznesu i momentu, w jakim się znajduje. Kluczową rolę odgrywa tutaj doświadczenie, najlepiej zdobyte w wielu branżach, podczas współpracy z klientami na zupełnie różnych etapach rozwoju (od startujących do liderów rynku).

Kanały

Jeśli musisz dokonać podziału budżetu na media społecznościowe i nigdy tego nie robiłeś, załóż 80% budżetu na Facebooka, a resztę na testowanie pozostałych kanałów. Pamiętaj, że oprócz różnych celów poszczególne systemy reklamowe oferują też różne możliwości kierowań i kreacji oraz że często korzystają z nich zupełnie inni użytkownicy. System reklamowy Facebooka jest jednak lata świetlne przed pozostałymi pod kątem efektywności oraz oferowanych możliwości.

Cele

Jeśli masz do czynienia z rozkręconym biznesem – zaczynaj zawsze od najbardziej sprzedażowych celów kampanii. Jeśli nie będą one dowozić efektów (albo masz do czynienia z nowym biznesem), to przesuwaj budżet w górę lejka, poszerzając listy remarketingowe albo nawet jeszcze wyżej – budując świadomość marki wśród jej potencjalnych klientów.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na Twitterze
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 1 raz
  1. Kolejna świetna grafika 🙂
    To jest biznes i każdy chce jak najwięcej zarobić, więc z góry wiadomo, że większość kampanii reklamowych jest nastawionych na konwersję, dodatkowo jeśli mamy rzeczywiście dobry, godny polecenia produkt to zainteresowanie również będzie rosło.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *