Jestem przekonany, że poniższy wpis będzie wartościowy nie tylko dla osób zajmujących się mediami społecznościowymi, ale też dla każdego, kto urządza home office albo dopiero myśli o założeniu własnej działalności.
Zakładając firmę, szukałem poradników nt. sprzętu dla osób zajmujących się mediami społecznościowymi czy ogółem marketingiem. Znalazłem nieliczne w języku angielskim. Teksty po polsku dotyczyły wyłącznie narzędzi internetowych. Jasne, specjalista czy social media manager pracuje praktycznie na tym samym, na czym pracuje specjalista SEO, każdy marketer czy w ogóle pracownik biurowy. Nie dla każdego poszczególne elementy wyposażania mają jednak takie samo znaczenie. Specjalista SEO nie będzie wykorzystywał smartfona do tworzenia treści, w przeciwieństwie do człowieka od sociali.
Dlaczego sprzęt jest tak ważny?
Myślę, że w naszej branży przecenia się rolę narzędzi, a nie docenia się roli sprzętu, a ma on kolosalne znaczenie dla Twojej pracy. Dlaczego? To, na czym pracujesz, wpływa na:
1. Efektywność Twojej pracy – ustawienie 1 głupiej kampanii albo stworzenie 1 prostej grafiki w Photoshopie na starym, zamulającym kompie potrafi zająć nawet 2-3-krotnie więcej czasu niż na porządnym sprzęcie.
2. Ergonomia Twojej pracy – lepszy, bardziej dopasowany do Ciebie sprzęt, to też mniejsze zmęczenie, bóle pleców czy oczu.
3. Komfort Twojej pracy – na nowym sprzęcie aż chce się pracować! Komfort Twojej pracy jest znacznie wyższy, jeśli nie musisz frustrować się tym, że coś nie działa albo długo się ładuje. Na Twój komfort wpływa nawet materiał, z jakiego wykonane są klawisze klawiatury. To tak małe rzeczy, że aż wydają się śmieszne, ale naprawdę mają znaczenie.
4. Twoje poczucie bezpieczeństwa – oszczędzanie na sprzęcie podnosi ryzyko utraty danych albo awarii sprzętu, którego akurat będziesz potrzebował.
Jaki sprzęt dla specjalisty social media?
Poniżej checklista z podziałem na sprzęt, bez którego się nie obejdziesz (numery 1-7) oraz ten, który po prostu warto mieć (nr 8-12). W ostatniej grupie (nr 13-20) znajdują się rzeczy, które od czasu do czasu się przydają.
Wszędzie podaję orientacyjne ceny za dany typ produktu. Nie są to najniższe, ani najwyższe ceny – moim subiektywnym zdaniem są to racjonalne kwoty za dany rodzaj sprzętu, który pozwoli na profesjonalne ogarnianie sociali. Bez problemu znajdziesz jednak tańsze lub droższe zamienniki.
Przy każdym produkcie zaznaczam też, czy moim zdaniem warto na nim oszczędzać, czyli czy mając do wyboru tylko trochę gorszy, ale wyraźnie tańszy model, warto się na niego zdecydować ze względu na cenę. Oczywiście wszystko z perspektywy pracy social media managera.
I. Sprzęt, który musisz mieć
Bez tego nie wyobrażam sobie codziennej pracy w mediach społecznościowych czy marketingu internetowym.
1. Komputer
Uważam, że na komputer warto przeznaczyć najwięcej pieniędzy i czasu na research przed zakupem. Desktop czy laptop – ja wybieram laptopa ze względu na mobilność. Nie poprawia to mobilności, ale ekran minimum 17 cali, jeśli ma to być Twój podstawowy komputer służbowy. Nie jestem fanem produktów marki Apple. Uważam, że w niższej cenie można mieć w pełni wystarczające urządzenie, które Cię nie zawiedzie i będziesz z niego bardzo zadowolony. Nie chcę tutaj reklamować żadnej marki, ale ja zdecydowałem się na model dla gamerów (nie gram już w gry), dokładając do niego maksymalną liczbę RAM-u, dysków SSD, nie szczędząc na procesor i kartę graficzną. Efekt był taki, że zapłaciłem prawie tyle samo, ile musiałbym za McBooka Pro, ale mam kombajn z wielokrotnie lepszymi parametrami. Być może nie posłuży mi tak długo, jak posłużyłby McBook Pro, ale zakładam, że laptop służbowy i tak trzeba wymienić co parę lat.
CENA: od 4 000 do 8 000 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie NIE
2. Smartfon
W pracy social media managera smartfon jest coraz ważniejszy, ponieważ kolejne kanały społecznościowe są coraz bardziej tworzone pod mobile’a. Za pomocą telefonu będziesz m.in. tworzył treści na Instagramie i TikToku. Dlatego przyda się się dobry aparat i wiekszy wyświetlacz. Podobnie jak w przypadku komputera uważam, że nie ma sensu przepłacać za samą markę. Tutaj większy sens ma jednak zakup urządzenia z nadgryzionym jabłkiem, ponieważ część nowych kanałów (np. Clubhouse) albo funkcjonalności w starych (np. na Facebooku) jest najpierw wypuszczana w wersji na iOS.
CENA: od 2 000 do 4 000 zł
czy warto oszczędzać? raczej NIE
3. Router
Pracując w internetach, moim zdaniem potrzebujesz dostępu do internetu z minimum 2-3 źródeł. Szybkie i stabilne łącze domowe to podstawa. Pamiętaj, aby dodatkowo posiadać 1-2 alternatywne źródła internetu, najlepiej od innych operatorów (np. internet z telefonu służbowego i prywatnego). Ja przykładowo posiadam dostęp do 3 (a w razie potrzeby nawet 4) niezależnych źródeł internetu.
CENA: od 80 do 150 zł miesięcznie (licząc 2 abonamenty)
czy warto oszczędzać? zdecydowanie NIE
4. Fotel
Moim zdaniem absolutnie najbardziej niedoceniany element wyposażenia (dlatego znalazł się na głównym obrazku i poświęciłem mu osobny poradnik). Ma kolosalne znaczenie dla ergonomii i komfortu Twojej pracy, a mimo to tak wiele osób sięga po najtańsze modele, bo przecież fotel to fotel – funkcję siedzenia spełnia nawet zwykłe krzesło.
CENA: od 500 do 1 500 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie NIE
5. Biurko
Biurko nie jest moim zdaniem aż tak istotne, jak fotel, choć oczywiście też wpływa na ergonomię pracy. Nie ma nic gorszego niż zbyt małe biurko. Jeśli od lat pracujesz na biurku o określonym rozmiarze, to przesiadka na chociaż odrobinę mniejsze, może okazać się bolesna. Ważne, aby na biurku mieć miejsce na laptopa, dodatkowy monitor, jakiś notatnik, a w razie potrzeby również na dodatkową klawiaturę lub tablet graficzny. Na biurku lub w jego bliskim sąsiedztwie dobrze mieć przestrzeń na urządzenie wielofunkcyjne i niszczarkę. Standardowe biurka dla dorosłych mają od 75 do 85 cm wysokości – oczywiście im wyższa osoba, tym przy wyższym powinna pracować biurku. Jeśli tylko masz na to warunki, to ciekawym rozwiązaniem będzie biurko z regulowaną wysokością, które umożliwia pracę na stojąco.
CENA: od 400 do 2 000 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
6. Myszka
Mam nadzieję, że nikt, kto czyta ten tekst, nie pracuje na co dzień na touchpadzie. Praca na touchpadzie jest wielokrotnie wolniejsza, a w przypadku programów do tworzenia grafiki lub wideo – wręcz niemożliwa. Dlatego warto zainwestować w dobrą, najlepiej pionową (horyzontalną) i bezprzewodową myszkę oraz duże zapasy baterii (myszka ze słabą baterią potrafi zamulać i mocno irytować). Od razu zamów ją z ergonomiczną podkładką, która podtrzymuje nadgarstek.
CENA: od 100 do 300 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
7. Urządzenie wielofunkcyjne
Zakładając firmę, zastanawiałem się, czy drukarka lub urządzenie wielofunkcyjne są mi w ogóle potrzebne, skoro teraz wszystko jest online. Po prawie 2 latach wiem, że bez tego musiałbym co chwilę ganiać do punktu ksero. Testowałem wiele drukarek, praktycznie wszystkich najpopularniejszych producentów. Czy był to jeden z najtańszych modeli, czy kilkukrotnie droższy – każdy wytrzymywał średnio ok. 3 lata, więc uważam, że w tym przypadku nie ma co przepłacać.
CENA: od 250 do 750 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
II. Sprzęt, który warto mieć
Jeśli masz już wszystkie rzeczy powyżej, warto pomyśleć o paru kolejnych, które zabezpieczą i usprawnią Twoją pracę. Nie są one must-havem, ale po prostu dobrze je mieć.
8. Dysk zewnętrzny
Koniecznie umożliwiający szybki back-up wszystkich plików, które znajdują się na dysku Twojego komputera. Nawet jeśli korzystasz z back-upu w chmurze, to uważam, że warto od czasu do czasu zrobić też back-up na własnym nośniku.
CENA: od 250 do 750 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
9. Sejf lub zamykana szafka
Mam tu na myśli przestrzeń zamykaną na klucz, w której będziesz przechowywał wszystkie umowy, ważne dokumenty i nośniki danych. Nawet jeśli masz biuro w domu, to z pewnością są rzeczy, do których nie chcesz, aby miały łatwy dostęp dzieci albo wszyscy Twoi goście.
CENA: od 300 do 1 500 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
10. Niszczarka
Wystarczy chociażby najtańsza niszczarka, najlepiej z pojemnikiem. Chodzi tylko o to, aby nie wyrzucać do kosza dokumentów firmowych, na których często znajdują się dane Twoje albo Twoich klientów.
CENA: od 50 do 200 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
11. Dodatkowy monitor
Kto nie pracował nigdy na 2 monitorach ten nigdy nie zrozumie, jak ułatwia to życie. Osobiście największą różnicę odczuwam, korzystając z programów do tworzenia wideo, w których przydaje się duża powierzchnia robocza. Jeśli pracujesz na laptopie, koniecznie wyposaż się w monitor o wyraźnie większym ekranie. Nie ma co przesadzać z wielkością monitora, ponieważ przy zbyt dużym ekranie też nie pracuje się zbyt komfortowo, nie wspominając już o wzroku. Ja posiadam 17-calowego laptopa i 27-calowy monitor, ponieważ jest to dla mnie maksymalny rozmiar, przy którym czuję się dobrze – jestem w stanie ogarnąć go całego wzrokiem, siedząc przy biurku.
CENA: od 800 do 1 500 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
12. Tablica na ścianę
Polecam Ci zakup małej tablicy magnetycznej lub korkowej, którą umieścisz w widocznym miejscu. Warto zapisać na niej albo przyczepić karteczki z nazwami wszystkich Twoich klientów, wynagrodzeniem, jakie od nich otrzymujesz oraz terminem umowy, jaką zawarliście. Wynagrodzenie ułatwi Ci priorytetyzację, a do tego będzie przypominać w trudnych momentach, że nie robisz tego wszystkiego za darmo 😉 Z kolei termin umowy sprawi, że nigdy nie zapomnisz jej przedłużyć. Testowałem zapisywanie większej liczby informacji, ale jednak wygrywają 3: nazwa klienta, wynagrodzenie i termin umowy.
CENA: od 50 do 100 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
III. Co dodatkowo?
To rzeczy, których nie każdy będzie potrzebował, ale które mogą wznieść efekty Twojej socialowej twórczości na jeszcze wyższy poziom.
13. Tablet graficzny
Nie musisz od razu tworzyć zaawansowanych ilustracji. Tablet graficzny przydaje się również do prostych elementów graficznych typu: strzałki, podkreślenia, zakreślenia albo różnego rodzaju ręczne dorysowanki. Najtańszy tablet kupisz już za 300-400 zł. Znacznie droższe są tablety z ekranem, na których rysowanie jest dużo łatwiejsze. Jeśli jednak nie jesteś grafikiem lub ilustratorem, to moim zdaniem wystarczy Ci model bez ekranu.
CENA: od 400 do 4 000 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
14. Aparat/kamera
Średni i więksi klienci będą Ci dostarczać profesjonalne fotografie i nagrania. Jeśli jednak współpracujesz z mniejszymi firmami (często lokalnymi albo biznesami znajomych), które co jakiś czas będziesz odwiedzał osobiście, to przyda Ci się aparat/kamera. Nawet jeśli nie będziesz robił zdjęć/filmów dla Twoich klientów, przydadzą Ci się one na Twoje własne kanały.
CENA: od 2 500 do 5 000 zł
czy warto oszczędzać? raczej TAK
15. Statyw
Nie ma co przesadzać, bo nie jesteś zawodowym fotografem czy operatorem kamery. Zwróć uwagę, aby statyw można było wykorzystać zarówno do aparatu, jak i telefonu.
CENA: od 100 do 300 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
16. Selfie stick
Myślę, że nikomu nie trzeba tłumaczyć, po co specjaliście od mediów społecznościowych kijek do selfie 😉
CENA: od 50 do 150 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
17. Mikrofon krawatowy
Kolejny gadżet, który przydaje się chociażby do nagrywania rekomendacji w formie wideo.
CENA: od 100 do 250 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
18. Lampa pierścieniowa ze statywem
Jak wyżej. Najlepiej byłoby mieć co najmniej 2 lampy ze statywem, a do tego parasolkę na statywie, ale na potrzeby własne albo małych klientów wystarczy Ci 1 lampa o dość uniwersalnym zastosowaniu. Nie każdy specjalista social media musi mieć od razu własne studio. Chodzi po prostu o to, aby mieć chociaż 1 źródło światła, którym w potrzeby doświetlisz fotografowaną/nagrywaną osobę lub obiekt.
CENA: od 200 do 400 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
19. Kamera internetowa
Jeśli często uczestniczysz w wideokonferencjach, być może przyda Ci się lepsza kamera niż ta, którą masz w laptopie. Większość kamerek internetowych zapewni Ci lepszą jakość obrazu i dźwięku. Będziesz też miał więcej możliwości ich ustawienia (np. statywie albo przypinając do monitora pod dowolnym kątem).
CENA: od 200 do 400 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
20. Prezenter
Niewiele kosztuje, a przydaje się podczas prezentacji u klienta albo różnego rodzaju szkoleń, jeśli takowe prowadzisz. Często i tak znajdziesz go na miejscu, ale nigdy nie możesz być tego pewny, więc lepiej mieć ze sobą własny.
CENA: od 100 do 200 zł
czy warto oszczędzać? zdecydowanie TAK
Ile to wszystko kosztuje?
Jeśli zsumujemy wszystkie powyższe kwoty, to otrzymamy:
Sprzęt, który musisz mieć: od 7 330 do 16 700 zł
Sprzęt, który warto mieć: od 1 450 do 4 050 zł
Dodatkowo: od 3 650 do 10 700 zł
RAZEM: od 12 430 do 31 450 zł
Pamiętaj przy tym, że sprzęt firmowy zużywa się nieco szybciej niż ten, który kupujesz do użytku prywatnego. Ogółem uważam, że jeśli będziesz miał pecha, to sprzęt będziesz musiał wymienić nawet po roku czy dwóch. Jeśli będziesz miała szczęście – wytrzyma nawet 5 czy 6 lat. Dlatego przyjąłbym założenie, że każdy sprzęt będziesz musiał wymienić co 3-4 lata. Przy wymianie co 3,5 roku i sprzęcie o wartości od 12 000 do 30 000 zł, musisz odkładać co miesiąc od prawie 300 zł do ponad 700 zł na „fundusz sprzętowy”.
Czy aby zacząć pracę w mediach społecznościowych musisz zainwestować w sprzęt minimum 12 000 zł? NIE. Jak już pisałem we wstępie, bez problemu kupisz wszystko nawet za połowę tej kwoty. Na samym początku możesz też korzystać z laptopa, telefonu czy biurka, które już masz. Często na starcie nie potrzebujesz tak naprawdę niczego. Z czasem powinieneś jednak dążyć do profesjonalizacji, a dla mnie profesjonalizm oznacza inwestowanie we własny rozwój, oprogramowanie, ale też w sprzęt. W mojej działalności kieruję się zasadą, że każda nowa umowa musi wiązać się z jakąś inwestycją i bardzo często decyduję się właśnie na zakup nowego sprzętu.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)