Od 1 lipca 2021 roku Facebook wycofuje narzędzie Audience Insights (pol. Statystyki grup odbiorców). To jedno z najpopularniejszych narzędzi dla marketerów.
Mimo licznych bugów, narzędzie to było przydatne. Służyło do analizy dowolnej grupy docelowej. Dlatego polecałem je w poradnikach dot. analizy konkurencji oraz grupy docelowej na Facebooku.
Statystyki grup odbiorców doskonale sprawdzały się do wyszukiwania:
🔎 różnic między 2 podobnymi grupami docelowymi (np. między fanami a fankami Rysuję fejsbuki),
🔎 podmiotów, z którymi warto współpracować (wspólni fani),
🔎 konkurencji (strony, z którymi Twoja strona ma najwięcej wspólnych fanów).
Nie pierwszy i nie ostatni raz…
Facebook wycofuje ważne narzędzie lub ważną funkcjonalność. W 2018 Facebook zrezygnował z legendarnego Power Editora, łącząc go z klasycznym Menedżerem reklam. Swoją drogą niektóre firmy zapomniały wówczas zaktualizować treść ogłoszeń rekrutacyjnych i nawet w 2020 roku poszukiwały kandydatów z dobrą znajomością Power Editora 😏
Dlaczego Facebook rezygnuje z Audience Insights?
Nie dziwi mnie ten ruch. Patrząc na samo narzędzie, trochę nam się zestarzało od 2014 roku. Od jego wprowadzenia dokonywano w nim jedynie kosmetycznych zmian.
W dodatku po zmianach wymuszonych przez RODO narzędzie to stało się mniej przydatne, niż było wcześniej. Nie można w nim było analizować dowolnych grup niestandardowych odbiorców, czyli np. tylko tych użytkowników, którzy dokonują zakupu w Twojej witrynie.
Facebook ma gigantyczną bazę danych o swoich użytkownikach, ale niestety nie za bardzo chce/może dzielić się tymi danymi. Zamiast tworzyć coraz bardziej przydatne narzędzia typu Statystyki grup odbiorców, to niestety z roku na rok wiemy coraz mniej o odbiorcach na Facebooku.
A że Statystyki grup odbiorców nam się zestarzały, to Mark stwierdził, że…
Lepiej zaorać niż poprawiać
Obserwując działania Facebooka na przestrzeni ostatni lat można odnieść wrażenie, że Facebook woli usunąć jakieś narzędzie i w jego miejsce stworzyć zupełnie nowe zamiast rozwijać dotychczasowe. Nawet jeśli to nowe narzędzie działa tak samo, tylko wygląda nieco inaczej.
Co zamiast Audience Insights?
Facebook informuje, że filtrowanie i zapisywanie grup odbiorców zostanie przeniesione do Business Suite Insights (póki co nie działa). Filtrować i zapisywać grupy odbiorców zawsze można też było w Menedżerze reklam.
Audience Insight to jednak nie tylko filtrowanie i zapisywanie grup. Obawiam się, że pozostałe przydatne funkcjonalności, które oferowały Statystyki grup odbiorców i o których wspominam powyżej, po prostu wezmą i znikną 🤨
Ciekawa zmiana. Na pewno spowoduje to sporo zmian i modyfikacji jeśli chodzi o strategie marketingowe. Dobrze było się do tego przygotować!