Zobacz raz jeszcze 17 rysunków, które moim zdaniem najlepiej podsumowują 2022 rok w mediach społecznościowych. Jeśli zainteresuje Cię jakiś wątek, kliknij w obrazek, który przeniesie Cię do wpisu pogłębiającego dany temat.
1. Facebook usuwa stronę Konfederacji 🇵🇱
5 stycznia Facebook usunął największą stronę spośród wszystkich partii politycznych w Polsce. Stronę Konfederacji obserwowało ponad 670 tys. użytkowników, czyli ponad 2-krotnie więcej niż drugiej pod tym względem Platformy Obywatelskiej. Powód blokady? Powtarzające się naruszenia zasad dotyczących dezinformacji na temat COVID-19. Sprzeciw szybko wyrazili Premier Polski oraz Minister Sprawiedliwości. Mimo to strona Konfederacji do dzisiaj pozostaje zablokowana.
2, 3 i 4. TikTok coraz mocniej naciska na Facebooka 🎶
2022 rok to już czwarty z rzędu rok, który należał do TikToka, a zarazem kolejny rok, w którym Facebook miał mocno pod górkę.
Dla coraz większej grupy marketerów TikTok jawi się jako ponton ratunkowy, który pozwoli im przeżyć w świecie mediów społecznościowych, gdyby Facebook rzeczywiście miał zatonąć. W końcu zawsze lepiej mieć plan B niż go nie mieć.
Wiele agencji i specjalistów wręcz zachłysnęło się możliwościami TikToka po tym, gdy ten udostępnił szeroko swój panel do samodzielnego zakupu reklam. Niestety to system wciąż mniej rozbudowany i efektywny sprzedażowo niż system reklamowy Mety. W końcu ten drugi zbiera dane i jest dopracowywany od 2007 roku, analogiczny system TikToka – dopiero od 2021.
5, 6 i 7. Atak Rosji na Ukrainę 🇺🇦
24 lutego Rosja rozpoczęła inwazję na terytorium Ukrainy. Obie strony wykorzystywały media społecznościowe dosłownie od pierwszych godzin konfliktu. Różnice w strategii komunikacji jednych i drugich były i nadal są zauważalne gołym okiem.
W pierwszych dniach wojny spora część z nas żyła kolejnymi doniesieniami z frontu. Wiele e-commerców odnotowało wówczas kilkudniowe spadki sprzedaży, podobne do tych z pierwszych dni pandemii. CTR, czyli współczynnik klikalności reklam, odbudowywał się znacznie dłużej, bo aż przez ok. 4 tygodnie. Dopiero w połowie marca wrócił on do poziomu sprzed 24 lutego.
Za sprawą wojny w Ukrainie wzrosła popularność Twittera oraz w szczególności Telegrama. Zainteresowanie oboma serwisami było na rekordowym poziomie zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dzień przed inwazją konto Zełenskiego obserwowało na Telegramie zaledwie 65 tys. osób, na początku kwietnia – aż 1,5 mln! Telegram to kanał, który pełni ważną rolę w propagandzie Kremla i dlatego nie jest blokowany w Rosji, w przeciwieństwie do zachodniego Facebooka, Instagrama czy Twittera.
8. API konwersji od Facebooka 🔧
Chociaż Facebook wprowadził API konwersji już w 2021 roku, to cały 2022 cisnął reklamodawców o jego wdrożenie. W tym roku pojawiło się też wiele rozwiązań ułatwiających jego instalację. Czym w ogóle jest to całe API konwersji? To nowy sposób na połączenie Twojej witryny z Facebookiem, czyli rozwiązanie które w przyszłości może zastąpić piksela Facebooka. Cały czas od pracowników Mety dochodzą nieoficjalne słuchy, że piksel może zostać całkowicie wycofany już w 2023 lub 2024 roku.
9. Sheryl Sandberg odchodzi z Facebooka 💔
Jesienią 2022 roku, czyli po 14 latach pracy u boku Marka Zuckerberga, odeszła jego prawa ręka – Sheryl Sandberg. Bez tej legendarnej już dyrektor operacyjnej prawdopodobnie nie byłoby potęgi Facebooka w latach 2008-2016.
10. Mark otwiera sklep z ubraniami dla awatarów 👕
Zuckerberg cały czas ślepo brnie w Metaverse, czyli wirtualną rzeczywistość. Wydaje się, że im bardziej mu coś nie wychodzi, tym mocniej stara się nas przekonać do swojej wizji. W jego wirtualnej rzeczywistości mają nas reprezentować awatary, z których już teraz możemy korzystać na Facebooku, Instagramie i Messengerze. W połowie 2022 roku Mark otworzył pierwszy sklep z ubraniami dla awatarów. Udało mu się zaangażować znane marki modowe, ale branża raczej wyśmiała jego pomysł w obliczu światowego kryzysu.
11. Tiktokizacja Instagrama i Facebooka 🕺
Mark postanowił wprowadzić szereg zmian w Instagramie i Facebooku, które mają upodobnić je do TikToka. Przede wszystkim chce postawić na krótkie pionowe formaty wideo (tzw. reelsy, czyli po polsku rolki). Oprócz tego planuje wprowadzić algorytm oparty w większym stopniu na rekomendacjach niż interakcjach społecznościowych (w skrócie: więcej treści popularnych, mniej od znajomych i obserwowanych stron).
12. BeReal – najmodniejsza apka 2022 roku 🔥
BeReal to aplikacja określana mianem anty-Instagrama. Bazuje na ciekawym pomyśle, który wymusza na użytkownikach tworzenie maksymalnie autentycznych zdjęć, bo wykonanych i opublikowanych w ciągu zaledwie 2-minutowego okna, które uruchamia się zaledwie raz dziennie o losowej porze. Aplikacja zyskiwała na popularności znacznie szybciej niż Clubhouse, który był najgorętszą nowością 2021 roku, ale w 2022 większość o nim zapomniała. W styczniu z BeReal korzystało codziennie zaledwie ok. 800 tys. użytkowników, w listopadzie 2022 – ponad 20 mln!
13. Afiliacja dla każdego? 🏷
W 2022 roku poszczególne platformy pracowały nad rozwiązaniem, które ułatwiłoby afiliację influencerom, a docelowo być może nawet wszystkim użytkownikom. Prowizja za polecanie produktów miałaby być wypłaca nie przez konkretne marki, ale przez platformy social media, które byłyby pośrednikami pomiędzy influencerami a markami. Najbardziej zaawansowane testy prowadziły YouTube oraz Instagram.
14. Wytyczne UOKiK dot. oznaczania reklam przez influencerów 📜
W drugiej połowie 2022 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na ok. 30 stronach dokładnie opisał, w jaki sposób influencerzy powinni oznaczać treści tworzone we współpracy z markami. UOKiK rozpoczął też kontrolę popularnych influencerów i posypały się pierwsze kary finansowe za brak współpracy z urzędem.
15, 16 i 17. Elon Musk właścicielem Twittera 🪶
W 2022 roku Elon Musk kupił Twittera za 44 mld USD. Jeśli chodzi o same social media, to prawdopodobnie wydarzenie roku.
Cała operacja była przeprowadzona na raty, trwała od połowy marca do końca października i obfitowała w niespodziewane zwroty akcji. Koniec końców zakończyła się po myśli Elona. Nowy właściciel zapowiedział całkowite uwolnienie serwisu, co w praktyce miało oznaczać ograniczenie moderacji treści do absolutnego minimum. Nie do końca spodobało się to jednak dużym reklamodawcom, którzy zwracają uwagę na treści, w sąsiedztwie których wyświetlają się ich reklamy. W ostatnich dniach 2022 roku Musk opublikował ankietę, w której zapytał wprost, czy powinien zrezygnować ze stanowiska CEO Twittera. Wzięło w niej udział aż 17,5 mln użytkowników, z których 58% odpowiedziało twierdząco.
W międzyczasie za oceanem wrócił temat zablokowania TikToka jako aplikacji, za sprawą której władze Chin mogą zyskać dostęp do danych milionów Amerykanów. Ograniczenia dostępu do TikToka cały czas domagają się Republikanie. Musk przeszedł w tym roku na ich stronę. Po przejęciu Twittra blokada chińskiej aplikacji byłaby mu bardzo na rękę. Co prawda Republikanie wygrali tegoroczne wybory, ale znacznie mniejszą przewagą głosów niż się spodziewano, co prawdopodobnie przykróci ich zapędy związane z blokowaniem TikToka. Przynajmniej do czasu następnych wyborów w 2024, kiedy to Amerykanie wybiorą swojego prezydenta na kolejne 4 lata.
Lubisz podróżować w czasie? Wróć też do przeglądu:
🔙 2021 roku w 12 obrazkach
🔙 2020 roku w 15 obrazkach
🔙 2019 roku w 10 obrazkach
🔙 2018 roku w 30 obrazkach
🔙 2017 roku w 43 obrazkach
🔙 2016 roku w 26 obrazkach
Jeśli podróże w czasie Cię nie kręcą, sprawdź nowości w poszczególnych kanałach lub jeden z tegorocznych poradników.
Wpisy poradnikowe opublikowane w 2022 roku:
🔧 Czego nie robić na LinkedInie?
🔧 API konwersji Facebooka
🔧 6 czynników zewnętrznych wpływających na sprzedaż w Twoim sklepie
🔧 Narzędzia, z których korzystam niemal codziennie
🔧 Kampania reklamowa na TikToku
🔧 Katalog produktów na Facebooku
🔧 Jak przygotować promocję z okazji Black Friday? [aktualizacja]
🔧 Życzenia świąteczne na profilach społecznościowych [aktualizacja]