Zobacz raz jeszcze 12 rysunków, które moim zdaniem najlepiej podsumowują 2021 rok w mediach społecznościowych. Jeśli zainteresuje Cię jakiś temat, kliknij w obrazek, który przeniesie Cię do wpisu pogłębiającego dany wątek.
1. Krajobraz mediów społecznościowych na początku 2021 roku
Facebook u progu trzeciej dekady to zupełnie inny Facebook niż na początku drugiej. Dziś wyraźnie wspiera się na Instagramie. Coraz mocniej czuje oddech konkurencji, w szczególności TikToka, który przebojem wkroczył na scenę i pięknie się rozwija. Zresztą w 2021 roku witryna TikTtok.com była najczęściej odwiedzaną witryną na świecie, wyprzedając nie tylko Facebook.com (3. miejsce), ale nawet Google.com (2. miejsce).
2. Twitter i inne kanały blokują Trumpa 🗽
Na początku roku ciągle urzędującego jeszcze Prezydenta USA, który zawsze chętnie korzystał z mediów społecznościowych, najpierw blokuje jego ulubiony Twitter (89 mln obserwujących), potem również Facebook (33 mln), Instagram (24,5 mln), YouTube, Reddit, TikTok, Snapchat, Pinterest, Spotify i symbolicznie nawet Pornhub.
Pod koniec roku zablokowany Trump uruchamia własny serwis społecznościowy o nazwie Truth Social.
3. Clubhouse – nowy kanał społecznościowy 🗣
Na początku 2021 roku branża MarTech ekscytuje się nowym serwisem o nazwie Clubhouse, który bazuje na treściach w formacie audio. Ja nie do końca rozumiem tak dużego zainteresowania kanałem, który co prawda rośnie szybko, ale ma zaledwie 6 mln użytkowników. Po prawie roku jest ich 10 mln. Dziś ci sami marketerzy którzy krzyczeli „nowy Facebook, już dziś wykorzystaj możliwości Clubhouse’a!” (naprawdę widziałem takie reklamy) milczą na ten temat.
Zainteresowanie Clubehousem doprowadza jednak do tego, że inne kanały społecznościowe (w szczególności Twitter, ale też LinkedIn czy Facebook) rozpoczynają prace nad własnymi formatami audio.
4. Facebook idzie na noże z australijskimi wydawcami 🇦🇺
Zablokowanie przez Facebooka wszystkich największych australijskich wydawców jest kulminacją sporu między nimi a portalem Marka Zuckerberga. Wydawcy domagają się pieniędzy od Facebooka i Google’a za korzystanie z ich treści. Rząd australijski staje po stronie wydawców i jako pierwszy na świecie wprowadza przepisy tak niekorzystne dla gigantów technologicznych.
5. Opaska neuronowa od Facebooka 🧠
Mark prezentuje prototyp opaski na nadgarstek, która przechwytując impulsy z naszych neuronów, ułatwi nam korzystanie z AR i VR. Dzięki niej Twoje dłonie i każdy, nawet najmniejszy ruch palcem, zostanie przeniesiony do wirtualnego świata – będziesz mógł korzystać np. z wirtualnej klawiatury tak samo, jak używasz obecnej.
Kilka tygodni później Facebook prezentuje również prototyp rękawicy, która umożliwia „dotykanie” wirtualnych przedmiotów. Za jej sprawą można poczuć nacisk lub np. chropowatość danego obiektu.
6. Facebook rezygnuje ze Statystyk grup odbiorców 🪦
W lipcu Facebook wyłącza możliwość korzystania z narzędzia Audience Insights (pol. Statystyki grup odbiorców). To jedno z ulubionych narzędzi marketerów, ponieważ za darmo umożliwia sprawdzenie dowolnej grupy docelowej. Powodem tej decyzji są zmiany w zakresie przepisów chroniących prywatność użytkowników.
7. Zamknięcie serwisu nk.pl (dawniej: Nasza-klasa) 🧽
W lipcu po 15 latach znika również serwis społecznościowy, który dla wielu Polaków był i na zawsze już pozostanie TYM PIERWSZYM. W latach 2011-2020 liczba użytkowników nk.pl spada z 12 milionów do mniej niż 1 miliona.
8. Frogshoposting vs. Żabka 🐸
W pierwszych dniach września ma miejsca jedna z ciekawszych dram internetowych. Przynajmniej z perspektywy marketera tworzącego content dla marek. 21-letnia Viola, kasjerka z Żabki, zakłada konto na Instagramie i publikuje na nim lolcontent związany z jej pracą. Konto w ciągu zaledwie kilku miesięcy zdobywa więcej obserwujących niż oficjalny profil Żabki. Marketerzy pracujący dla Żabki postanawiają więc powielić jej pomysł na prowadzenie konta. Dochodzi do konfliktu Violi z Żabką, a internauci stają po stronie młodej kasjerki.
9. Nowy interfejs stron na Facebooku 🆕
Facebook udostępnia nowy interfejs do zarządzania stronami, który ma jednak wiele braków w porównaniu do dotychczasowego (m.in. nie ma możliwości oceniania stron). Póki co zachęca do jego testowania, ale zapowiada, że w przyszłości zostanie on wprowadzony dla wszystkich.
10. Największa awaria w historii Facebooka ❌
W październiku ma miejsce największa awaria w historii Facebooka. Przez ok. 6-7 godzin na całym świecie nie działa absolutnie wszystko: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp i Workplace, zarówno na desktopie, jak i na mobile’u.
11. Mark stawia na Metaverse 🚀
Mark stawia całą przyszłość swojego imperium na jedną kartę o nazwie Metaverse, czyli internet przeniesiony do wirtualnej rzeczywistości, po którym prawdopodobnie będziemy poruszać się za pomocą okularów, opasek na nadgarstek i/lub rękawic. Wkrótce po przedstawieniu swoich planów Facebook (Facebook, Inc.) zmienia nazwę na Meta (Meta Platforms, Inc.).
12. Khaby Lame nową gwiazdą mediów społecznościowych 🤲
2021 rok niewątpliwie należy do TikToka oraz Khaby’ego Lame. Jego historia to istny american dream naszych czasów – od operatora maszyn, który traci pracę z powodu pandemii do światowego numeru 2 na TikToku i influencera, który występuje w reklamach Microsoftu i Facebooka. Wszystko w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy.
Lubisz podróżować w czasie? Wróć też do przeglądu:
🔙 2020 roku w 15 obrazkach
🔙 2019 roku w 10 obrazkach
🔙 2018 roku w 30 obrazkach
🔙 2017 roku w 43 obrazkach
🔙 2016 roku w 26 obrazkach
Jeśli podróże w czasie Cię nie kręcą, sprawdź nowości w poszczególnych kanałach lub jeden z tegorocznych poradników.
Wpisy poradnikowe opublikowane w 2021 roku:
🔧 Po co mi marka, jak chcę sprzedawać
🔧 Social media in-house czy outsourcing
🔧 Wideo w mediach społecznościowych
🔧 Zapraszanie do polubienia strony na Facebooku
🔧 10 sposobów na pokazanie produktu
🔧 Sprzęt dla social media managera
🔧 Jak przygotować promocję z okazji Black Friday?
🔧 Real-time marketing
🔧 Życzenia świąteczne na profilach społecznościowych