O wpisie tego typu myślałem od dawna. Forma jest prosta: konkretne pytanie + krótka odpowiedź, która moim zdaniem jest najlepszą możliwą odpowiedzią, jaką można udzielić w zaledwie jednym zdaniu.
Poziom pytań i odpowiedzi: początkujący i średniozaawansowany, na pewno nie zaawansowany. Im wyższy poziom, tym trudniej odpowiadać na pytania tylko jednym zdaniem. Problemy są bardziej złożone i więcej jest „to zależy”.
Wśród pytań wiele jest tych, które od Was otrzymałem. Co jakiś czas poniższa lista będzie aktualizowana. Być może pojawią się też nowe, ciekawe pytania od Was 😉
1. Jak stworzyć pierwszą reklamę?
Wejdź na facebook.com/business/ads i kliknij „Utwórz reklamę”.
2. Czy system reklamowy Facebooka jest podobny do Google Ads?
Tak, ponieważ Facebook w przypadku większości rozwiązań (np. struktury konta reklamowego czy kodów remarketingowych) wzorował się na Google.
3. Czy muszę posiadać konto na Facebooku jako użytkownik, aby móc tworzyć reklamy?
Tak i lepiej, aby nie było ono fejkowe, ponieważ Facebook stara się blokować fejkowe konta.
4. Czy muszę mieć stronę na Facebooku, aby tworzyć reklamy?
Tak, każda reklama musi być połączona z jakąś stroną.
5. Czy muszę mieć konto na Instagramie, aby wyświetlać reklamy w tym kanale?
Nie, reklamy na Instagramie mogą być połączone z Twoją stroną na Facebooku.
6. Co mogę zmienić a czego nie po utworzeniu konta reklamowego?
Możesz zmienić jego nazwę i metodę płatności, nie możesz zmienić waluty, strefy czasowej i co najistotniejsze – właściciela konta reklamowego.
7. Czy mogę usunąć konto reklamowe na Facebooku?
Nie, możesz je jedynie dezaktywować.
8. Czy w każdej chwili będę mógł zatrzymać wyświetlanie moich reklam?
Tak, możesz w każdej chwili wyłączyć dowolną kampanię, zestaw reklam, reklamę, a nawet dezaktywować całe konto reklamowe po uprzednim opłaceniu bieżących opłat za reklamy.
9. O co chodzi z tymi kampaniami, zestawami reklam i reklamami?
To 3-poziomowa struktura Twojego konta reklamowego – Twoje konto reklamowe to pokój, kampanie to szafy, zestawy reklam to półki w szafach, natomiast reklamy – przedmioty poukładane na tych półkach.
10. Co ustawiam na poszczególnych poziomach?
Na poziomie kampanii – cel i budżet, na poziomie zestawu reklam – kierowanie, umiejscowienia i harmonogram, na poziomie reklamy tworzysz kreację, czyli decydujesz o tym, jak będzie wyglądała i działała Twoja reklama.
11. W jaki sposób nazywać kampanie, zestawy reklam i reklamy?
Najlepiej wypracuj własny schemat nazewnictwa, który ułatwi Ci sortowanie i wyszukiwanie, a potem bądź konsekwentny w jego używaniu (polecam poradnik pt. „Porządek na facebookowym koncie reklamowym„).
12. Czy w każdym momencie mogę bez konsekwencji zmienić nazwę kampanii, zestawu reklam albo reklamy?
Tak, pod warunkiem, że nie korzystasz z dynamicznych parametrów URL, ale to już wyższa szkoła jazdy, więc na samym początku raczej nie będziesz z nich korzystał.
13. Czy mogę kopiować kampanie, zestawy reklam i reklamy?
Jak najbardziej – zaznacz wybrany element i kliknij przycisk „Powiel” albo użyj skrótu CTRL+C i CTRL+V.
14. Czy mogę kopiować kampanie, zestawy reklam i reklamy z jednego konta reklamowego na drugie?
W teorii tak (opcja eksportuj i importuj), ale w praktyce to syzyfowa praca w przypadku reklam z powodu masy błędów, na jakie najprawdopodobniej napotkasz przy próbie ich importu.
15. Jakie wymiary powinny mieć grafiki do kampanii na Facebooku?
Standardowo dobrze pod każdą promocję przygotować pojedynczy baner o wymiarach 1080×1080 pikseli oraz ten sam projekt w wersji pionowej 1080×1920 do relacji – to dziś takie minimum.
16. Ile kart powinna liczyć reklama karuzela?
Karuzela może posiadać od 2 do 10 kart i większości ludziom wydaje się, że im więcej kart, tym lepiej, ale jak sprawdzimy klikalność poszczególnych kart, to okazuje się, że najwięcej kliknięć zbiera zwykle pierwsza karta, na drugim miejscu jest druga, a pozostałych nie chce im się przewijać.
17. Czy zasada max. 20% tekstu na grafikach ciągle obowiązuje?
Tak, ale teraz Facebook każe sobie płacić drożej za wyświetlanie reklam z dużą zawartością tekstu na grafice (więcej na ten temat).
18. Jaki jest model rozliczenia za reklamy na Facebooku?
Model zależy od celu kampanii, jaki wybierzesz, ale w przypadku większości kampanii będzie to naliczanie opłat za wyświetlenia.
19. Jak długa powinna być treść reklamy?
Nie dowiesz się, dopóki nie przetestujesz – każda marka ma bowiem trochę innych odbiorców, kryje się za nią (a przynajmniej powinna kryć) inna historia.
20. Czy warto używać emoji w reklamach?
Tak, przykuwają one uwagę i w przypadku większości testów bardziej lub mniej, ale jednak podnoszą CTR.
21. Czy warto używać hashtagów w reklamach?
Nie, jeśli nie jest to hashtag Twojej marki czy kampanii, który chcesz wypromować.
22. Do czego służą parametry URL?
Dzięki nim będziesz mógł monitorować wyniki kampanii na Facebooku nie tylko w panelu Facebooka, ale też w Google Analytics.
23. Czy z jednego konta reklamowego mogę robić reklamy połączone z różnymi stronami na Facebooku?
Tak, nie ma pod tym względem żadnych ograniczeń.
24. Na jakim poziomie muszę mieć dostęp do strony, aby móc z nią połączyć reklamy?
Wystarczy Ci rola reklamodawcy, choć pamiętaj, że dopiero od roli moderatora wzwyż będziesz mógł moderować komentarze pod emitowanymi przez Ciebie reklamami.
25. Czy zmiany na koncie reklamowym dokonują się w czasie rzeczywistym?
Nie, po wprowadzeniu zmian musisz je wyeksportować poprzez kliknięcie „Przejrzyj i opublikuj” lub użycie skrótu CTRL+R i kliknięcie „Opublikuj”.
26. Jaki wybrać cel kampanii?
Jeśli robisz to pierwszy raz, poproś o poradę kogoś, kto ma w tym doświadczenie, ponieważ paradoksalnie najwięcej możesz zepsuć w tym pierwszym i wydawałoby się najłatwiejszym kroku.
27. Czy mogę zmienić cel kampanii?
Nie, dlatego jeśli chcesz wypróbować inny cel, musisz utworzyć kolejną kampanię na koncie reklamowym.
28. Ile powinienem utworzyć kampanii?
Korzystaj z różnych typów kampanii, na początku możesz nawet przetestować wszystkie z niewielkim budżetem (np. 50-100 zł).
29. Ile powinienem stworzyć zestawów reklam w kampanii?
Czasami wystarczy 1 zestaw reklam, ale maksymalnie w 1 kampanii możesz ich stworzyć nawet 100.
30. Ile powinienem stworzyć reklam w zestawie reklam?
Najlepiej kilka, ponieważ Facebook automatycznie będzie wyświetlał najczęściej te reklamy, które najtaniej realizują cel Twojej kampanii.
31. Czy Facebook sprzedaje?
Czasami tak, czasami nie – dopóki nie sprawdzisz u siebie, to się nie dowiesz (odsyłam do ciekawych wyników ankiety, w której zadałem to samo pytanie).
32. Od czego zależy, czy Facebook będzie sprzedawał?
W największym stopniu zależy to od pozycji Twojego sklepu na rynku i ruchu w nim – im silniejszą masz pozycję i większy ruch w witrynie, tym większe szanse, że Facebook będzie u Ciebie sprzedawał od razu.
33. Jak rozkręcić nowy sklep?
Bez dobrej oferty nie pomoże Ci żadne rozwiązanie, ale jeśli ją masz, to kierowania z wykorzystaniem lookalike i reklamy wprost komunikujące największą przewagę Twojej oferty nad konkurencją.
34. Co zrobić, gdy mój sklep nie sprzedaje?
Zmień cokolwiek w kampanii, skoro i tak nie idzie, ale pamiętaj, że problem ze sprzedażą może nie leżeć tylko w samej kampanii, ale np. w Twojej stronie internetowej czy ofercie.
35. Jaki powinienem mieć budżet?
Moim zdaniem lepiej zacząć od zbyt małego niż za dużego, ale pamiętaj też, że im mniejsze budżety, tym wolniej uczysz się Ty i algorytmy.
36. Lepsze są budżety dzienne czy całkowite?
W większości przypadków dzienne.
37. Kiedy zwiększać budżet?
Zwiększaj wtedy, gdy coś idzie dobrze albo wiesz, że wkraczasz w najlepszy moment sezonu – w śledzeniu trendów pomoże Ci proste narzędzie Google Trends.
38. Ile mogę wydawać najmniej?
Minimalny budżet na 1 zestaw reklam (kierowanie) to ok. 1 USD, czyli obecnie ok. 4,50 zł dziennie = ok. 135 zł miesięcznie.
39. Czy potrzebuję piksela Facebooka?
Tak, bez niego nie ustawisz remarketingu z witryny oraz kampanii optymalizowanej pod kątem konwersji w witrynie (odsyłam do poradnika nt. piksela Facebooka).
40. Jak sprawdzić, czy piksel działa poprawnie po zainstalowaniu go w mojej witrynie?
Zrobisz to za pomocą darmowej wtyczki Facebook Pixel Helper albo wchodząc w zakładkę „Piksele”, a następnie „Testowanie zdarzeń”.
41. Co to jest katalog produktów?
To coś, dzięki czemu możesz między innymi śledzić użytkowników produktami, które wcześniej przeglądali w Twojej witrynie (więcej dowiesz się z poradnika nt. katalogu produktów na Facebooku).
42. Gdzie wyświetlają się reklamy utworzone przez facebookowego Menedżera reklam?
Domyślnie na Facebooku, Instagramie, Messengerze i w Audience Network, choć zależy to od typu kampanii i możesz to zmienić.
43. Co to jest Audience Network?
To sieć reklamowa Facebooka, czyli wydawcy i aplikacje, które udostępniają mu powierzchnię reklamową (rozwinięcie tematu w poradniku nt. Audience Network).
44. Czy mogę wyświetlać reklamy WYŁĄCZNIE na Facebooku, Instagramie albo Messengerze?
TAK w przypadku Facebooka i Instagrama, NIE w przypadku Messengera i praktycznie NIE w Audience Network.
45. Dlaczego Facebook męczy swoich użytkowników reklamami?
99,99% przychodów Facebooka pochodzi ze sprzedaży reklam, tak więc Facebooka utrzymują reklamodawcy.
46. Czy użytkownik może zablokować wszystkie reklamy mojej firmy?
Tak, użytkownicy mają możliwość ukrycia wszystkich reklam połączonych ze stroną Twojej firmy na Facebooku.
47. Czy mogę przewidzieć efekty kampanii płatnej na Facebooku?
Bardzo, ale to bardzo orientacyjnie, najlepiej na podstawie Twoich wyników historycznych (więcej w poradniku dot. estymacji wyników na Facebooku).
48. Co to jest Power Editor?
To wycofane już przez Facebooka narzędzie do zarządzania dużą liczbą kampanii.
49. Czy mogę zautomatyzować optymalizację?
Tak, za pomocą automatycznych reguł, ale to zdecydowanie wyższa szkoła jazdy, więc na początku lepiej ich nie tykaj (poradnik nt. automatyzacji kampanii na Facebooku).
50. Czy potrzebuję zewnętrznych narzędzi do zarządzania kampanią na Facebooku?
Moim zdaniem nie, choć nieliczne narzędzia są w stanie ułatwić Ci optymalizację i zaoszczędzić trochę czasu.
51. Jakie narzędzia polecasz?
Przede wszystkim Excela i Analytics Edge’a (ew. Supermetrics, który jest droższy, ale oferuje więcej możliwości).
52. Dlaczego mój budżet się nie wydaje?
Najczęściej powodem jest za mała grupa docelowa albo ustawienie zbyt niskich stawek ręcznych.
53. Stawki ręczne czy automatyczne?
Na początku tylko automatyczne, potem raczej też, ręczne tylko w szczególnych przypadkach.
54. Od czego zależą stawki CPM lub CPC na Facebooku?
Przede wszystkim od 2 rzeczy: czy Twoja reklama wzbudza zainteresowanie w Twojej grupie docelowej oraz od wielkości Twojej grupy docelowej (więcej na ten temat).
55. Ile osób powinna liczyć moja grupa docelowa?
Im mniejsza, tym wyższe stawki CPM czy CPC, ale też większe prawdopodobieństwo, że trafisz do odpowiednich użytkowników – cała zabawa polega na znalezieniu złotego środka.
56. Jak mogę płacić za reklamę na Facebooku?
Standardowo masz do wyboru 2 opcje: podpięcie karty płatniczej albo przez PayPala (kupon świadomie pomijam, bo Facebook niechętnie je rozdaje).
57. Kiedy Facebook wystawia faktury?
Na koniec miesiąca albo po przekroczeniu progu płatności, który ustawiasz na koncie reklamowym.
58. Jaki jest próg płatności na Facebooku?
Na nowym koncie reklamowym jest to 80 zł, ale potem możesz go stopniowo podnosić z każdą opłacaną fakturą aż do kwoty 3000 zł, którą możesz zwiększyć jedynie na specjalny wniosek.
59. Czy jedną kampanią może zarządzać kilka osób?
Tak, chociaż nie polecam, by było ich więcej niż 2 osoby, bo robi się chaos na koncie.
60. Czy mogę prześledzić wszystkie zmiany dokonywane przez innych użytkowników na koncie reklamowym?
Tak, zaznacz dowolną kampanię, zestaw reklam lub reklamę i kliknij w ikonę zegara podpisaną „Zobacz zmiany w historii”.
61. Dlaczego Facebook zablokował moje konto reklamowe?
Najczęstsze powody to: problemy ze ściągnięciem płatności z karty albo nieprzestrzeganie zasad reklam na Facebooku.
62. Czy mogę sprawdzić reklamy mojej konkurencji bez żadnych dostępów?
Tak, wejdź na ich facebookową stronę, a następnie kliknij w zakładkę „Transparentność strony” i wybierz „Bibliotekę reklam”.
63. Czy mogę kierować reklamy na fanów mojej konkurencji?
Nie, ale nie smuć się – łatwiej przekonać Ci niezdecydowanych niż stałych klientów Twojej konkurencji.
64. Jakich kierowań warto używać?
Standard to: remarketing z witryny, porzucone koszyki, fani, zaangażowani na Facebooku, zaangażowani na Instagramie oraz lookalike’i utworzone na podstawie Twoich obecnych klientów.
65. Skąd mam wiedzieć, czy moje wyniki są dobre?
Porównuj się przede wszystkim do własnych wyników historycznych, ponieważ nawet 2 sklepy z tej samej branży mogą mieć zupełnie inne stawki CPM, CPC, CPL, CPA czy współczynniki takie jak CTR, CR albo ROAS.
66. Czy moja karta płatnicza jest bezpieczna w rękach Facebooka?
Osobiście zarządzam kampaniami od lat i nigdy Facebook mnie nie okradł, choć na różnych grupach widziałem historie ludzi, którzy twierdzili, że Facebook pobrał im niesłusznie pieniądze.
67. Czy mogę zabezpieczyć się, aby Facebook nie pobrał z mojej środków powyżej określonej kwoty?
Możesz ustawić limit dla całego konta reklamowego na dowolnym poziomie (nawet 5 zł), a Facebook nigdy nie ściągnie z Twojej karty więcej środków.
68. Czy wydana kwota w panelu Menedżera reklam i na fakturze będzie taka sama?
Niestety stosunkowo często zdarzają się pod tym względem rozjazdy o parę złotych – im wyższe faktury, tym większe rozjazdy.
69. Jak sprawdzić, komu Facebook wyświetlił moje reklamy?
W Menedżerze reklam odszukaj przycisk „Podział” (wcześniej: „Zestawienie) i kliknij w niego, a następnie wybierz „WG WYŚWIETLEŃ”.
70. Czym różni się zasięg od wyświetleń?
Wyświetlenia to liczba wyświetleń Twoich reklam, zasięg to liczba użytkowników, którym zostały wyświetlone i co ważne, jest to wskaźnik jedynie szacunkowy.
71. Po jakim czasie Facebook zaakceptuje moje reklamy?
Zwykle odbywa się to niemal natychmiast albo do godziny, sporadycznie do 24 godzin.
72. Co oznacza faza „Uczenie się”?
Jeśli odpalisz nową kampanię (albo wprowadzisz istotną zmianę w dotychczasowej), to algorytmy Facebooka będą potrzebowały czasu, aby nauczyć się, jakim użytkownikom powinny wyświetlać Twoje reklamy (więcej na ten temat).
73. Czy mogę zrobić reklamę skierowaną do dzieci?
Na Facebooku można założyć konto dopiero od 13. roku życia, dlatego jest to najniższy wiek przy targetowaniu reklamy.
74. Czym różni się Menedżer reklam od Menedżera firmy?
Menedżer reklam to część Menedżera firmy, która służy do zarządzania kampaniami, zestawami reklam i reklamami na koncie reklamowym.
75. Po co zakładać Menedżera firmy?
Menedżer firmy zdecydowanie ułatwia zarządzanie dostępami do poszczególnych zasobów facebookowych: stron, kont reklamowych, kont na Instagramie, pikseli czy katalogów produktów (więcej na ten temat).
76. Jak założyć Menedżera firmy?
Wejdź na business.facebook.com/create i załóż Menedżera firmy w minutę, podając tylko swoje imię, nazwisko, adres mailowy i nazwę firmy (wszystko możesz później edytować).
77. Czy faktycznie reklamy wideo są zawsze lepsze od formatów statycznych?
Nie, na ogół ruchome kreacje dają lepsze wyniki, ale na pewno nie jest to regułą.
78. Dlaczego nie warto korzystać z przycisku „Promuj post”?
Opcja ta daje mniej możliwości konfiguracji niż tworzenie reklam przez Menedżera reklam (więcej na ten temat).
79. Czy warto prowadzić kampanię na fanów?
Moim zdaniem warto prowadzić ją co najmniej wśród użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę, Twoją stronę na Facebooku lub konto na Instagramie czy angażują się w Twoje treści na Faceoboku lub Instagramie, ALE nie są jeszcze Twoimi fanami (więcej na ten temat).
80. Dlaczego po kilku dniach wyniki kampanii uległy wyraźnemu pogorszeniu?
Taka sytuacja ma często miejsce wtedy, gdy Twoja grupa docelowa jest niewielka i szybko wyczerpałeś jej potencjał (więcej na ten temat).
81. Czy są jakieś mało oczywiste wskaźniki, na które mimo wszystko warto zwracać uwagę?
Dobrym przykładem jest częstotliwość, czyli ŚREDNIA liczby wyświetleń Twoich reklam na 1 użytkownika – często jej nagły wzrost jest skorelowany z pogorszeniem wyników.
82. Jak ustawić capping?
Niestety typowy capping możesz ustawić tylko w kampanii na Zasięg, a w pozostałych typach kampanii skorzystać z optymalizacji pod kątem unikalnego zasięgu dziennego, dzięki czemu Facebook wyświetli Twoją reklamę tylko raz dziennie jednemu użytkownikowi.
83. Na jakim poziomie przypisać dostęp do konta reklamowego agencji/freelancerowi, który przygotowuje dla mnie ofertę?
Na poziomie ofertowania ze względów bezpieczeństwa przydzielaj zawsze rolę analityka.
84. Lepiej aby konto należało do mojej firmy czy było po stronie agencji/freelancera?
Niestety konto reklamowe na Facebooku nie może zmienić właściciela, więc lepiej, aby należało ono do Ciebie, choć wtedy płatności i faktury będą po Twojej stronie.
85. Agencja/freelancer prowadzi dla mnie kampanię, ale nie mam dostępu do konta reklamowego – czy to w porządku?
Moim zdaniem nie, powinni Ci przypisać dostęp do konta na poziomie analityka, żebyś miał na bieżąco wgląd w wyniki i ich działania na koncie.
86. Ile kosztuje obsługa kampanii na Facebooku?
Są agencje/freelancerzy, którzy poprowadzą Ci ją za kilka stówek i są tacy, którzy za kilka tysięcy – wszystko zależy od rodzaju kampanii oraz doświadczenia i umiejętności podmiotu, z którym współpracujesz.
87. Jak często powinno się dokonywać zmian w kampaniach, zestawach reklam i reklamach?
Im większy budżet, tym częściej, więc jeśli chcesz wydać 1000 zł miesięcznie, to nie ma potrzeby, abyś codziennie coś majstrował.
88. Czy lookalike’i działają?
Zdecydowanie działają coraz lepiej, ponieważ Facebook cały czas poprawia swoje algorytmy, które mają wyszukiwać podobnych użytkowników.
89. Jak bardzo można zawęzić targetowanie na podstawie geolokalizacji?
Standardowo do promienia 1 km po upuszczeniu pinezki na mapie, ale możesz też zrobić wkoło wykluczenia, upuszczając więcej pinezek i jeszcze zawężając obszar o promieniu 1 km.
90. Jak długo mogę retargetować użytkowników, którzy odwiedzili moją witrynę?
Maksymalnie przez 180 dni od ich ostatniej wizyty w Twojej witrynie.
91. Czy reklamy produktowe mogę wyświetlać tylko tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili moją witrynę?
Nie, możesz też wyświetlać je również potencjalnym klientom.
92. Czym są tzw. „dark posty”?
To posty, które nie zostały opublikowane na stronie i zwykle tworzy się je po to, aby wykorzystywać w kampanii płatnej.
93. Czy mogę wykorzystywać moje posty jako reklamy w kampanii płatnej?
Tak, ale nie wszystkie posty i nie w każdym typie kampanii.
94. Czy muszę mieć landing page kontaktowy, aby pozyskiwać leady?
Na szczęście nie, ponieważ możesz skorzystać z kampanii na pozyskiwanie kontaktów, która zbiera leady poprzez formularze kontaktowe osadzone bezpośrednio na Facebooku.
95. Lepiej pozyskiwać leady przez kampanię „Pozyskiwanie kontaktów” czy kampanię na konwersję i landing page z formularzem?
Niemal zawsze taniej wyjdzie pozyskiwanie leadów przez formularz osadzony na Facebooku, ale zwykle mają też one gorszą jakość, ponieważ użytkownik mógł nie przejść przez landing page, a formularz automatycznie wypełnia się danymi użytkownika.
96. Czy moje reklamy będą wyświetlać się cały czas od momentu startu do momentu zakończenia kampanii?
Domyślnie tak, ale możesz dowolnie zaplanować harmonogram wyświetlania reklam, aby np. wyświetlały się one tylko we wtorki i czwartki w godzinach 15:00-18:00.
97. Jakie wykluczenia warto robić?
W kampaniach leadowych wykluczaj tych użytkowników, którzy przekazali Ci już swoje dane kontaktowe – obojętne czy przez formularz na Facebooku czy przez formularz na landing page’u.
98. Czy mogę w jakiś sposób grupować kampanie na moim koncie?
Świetnie sprawdzają się do tego znaczniki kampanii, na podstawie których możesz później utworzyć i zapisać dowolne filtry.
99. Czy Facebook udostępnia jakieś fajne szablony raportów z kampanii?
Dane z panelu możesz wyeksportować, ale niestety nie w formie kolorowych raportów, tylko surowej tabeli w Excelu.
100. Ile czasu potrzebuję, aby samodzielnie zarządzać kampanią?
System reklamowy Facebook wciąż się rozrasta, więc mógłbyś w nim dłubać całymi dniami, ale efektywniej będzie, jeśli dostosujesz poświęcany czas do wysokości budżetów reklamowych.
101. Jak skontaktować się z Facebookiem w sprawie kampanii płatnych?
Odwiedź facebook.com/business/help i wyślij wiadomość mailową albo rozpocznij konwersację na czacie z polskim konsultantem (opcja dostępna tylko wtedy, jeśli Twoja firma reklamuje się na Facebooku).
Uff… dobrnąłeś do końca!
Jeszcze Ci mało? Sprawdź polecane przeze mnie źródła wiedzy nt. mediów społecznościowych.