Zobacz raz jeszcze 16 rysunków, które moim zdaniem najlepiej podsumowują 2023 rok w mediach społecznościowych.
Jeśli zainteresuje Cię jakiś wątek, kliknij w obrazek, który przeniesie Cię do wpisu pogłębiającego dany temat.
1 i 2. Zakazy dot. TikToka w USA i UE
Pod względem liczby użytkowników TikTok w wielu zachodnich krajach (w tym w Polsce) umacnia się na pozycji nr 3 za Facebookiem i Instagramem. Na początku 2023 roku aplikacja zostaje jednak zakazana na urządzeniach rządowych w USA i UE jako platforma kontrolowana przez chiński rząd.
Z kolei w maju stan Montana ogłasza, że jako pierwszy od 1 stycznia 2024 roku całkowicie zablokuje TikToka na swoim terytorium.
3. Awataryzacja Mety
Meta stawia awatary w centrum swojego ekosystemu. W przyszłości awatar ma połączyć nasze konta we wszystkich platformach Mety, także w mitycznym Metaversie.
4. Meta wycofuje sklepy na FB i IG
Meta wycofuje sklepy z wielu rynków, w tym z Polski. Ze stron na Facebooku oraz kont na Instagramie po prostu znika zakładka „Sklep”. Co gorsza, zmiana uniemożliwia oznaczanie produktów w postach oraz relacjach, co ma szczególne znaczenie na IG.
5. ChatGPT narzędziem roku
2023 zapamiętamy jako rok, w którym popularność zyskuje wiele narzędzi wykorzystujących elementy sztucznej inteligencji. Najpopularniejszym spośród nich jest oczywiście ChatGPT.
6. Rajd Mety na giełdzie
Od listopada 2022 do końca lipca 2023 trwa rajd Mety na giełdzie. W tym czasie cena akcji Meta Platforms Inc. rośnie z ok. 90 do 325 USD, co oznacza wzrost aż o 260% w ciągu zaledwie 9 miesięcy! Główne przyczyny dobrej passy na giełdzie to wyniki finansowe lepsze od prognozowanych oraz rozwój technologii AI, z którą inwestorzy wiążą wielkie nadzieje.
7. Google Analytics 4
W połowie 2023 roku przestaje działać Universal Analytics i zastępuje go nowa wersja narzędzia o nazwie Google Analytics 4. Zmiana ma spory wpływ na wszystkich, którzy prowadzą kampanie sprzedażowe w mediach społecznościowych i oceniają ich wyniki nie tylko poprzez dane w poszczególnych panelach reklamowych, ale również w Google Analytics.
8, 9 i 10. Twitter/X vs. Threads
Elon Musk od początku zarządza Twitterem twardą ręką. Wprowadza szereg kontrowersyjnych zmian, które popiera jednak większość użytkowników serwisu (za każdym razem Musk organizuje ankietę ws. zmiany). Reklamodawcy i przeciwnicy zmian odchodzą z platformy Muska. Zuckerberg postanawia to wykorzystać i rozpoczyna prace nad konkurencją dla Twittera.
W lipcu Mark uruchamia Threads – nową aplikację społecznościową, która jest de facto kopią Twittera. Musk odpowiada na to rebrandingiem, który zmienia Twittera w X.
Threads (głównie dzięki częściowej integracji z Instagramem) zalicza imponujący start, zdobywając pierwsze 100 mln użytkowników znacznie szybciej niż ChatGPT na początku 2023 roku. W UE aplikacja Threads zostaje odblokowana dopiero w grudniu.
11. Afera z fake influencerką Natalią Janoszek
Sprawa Natalii Janoszek uświadamia wielu ludziom, że oprócz influencerów istnieją również fake influencerzy, czyli twórcy, którzy tylko udają wpływowych. Wzrasta świadomość marek w kwestii weryfikacji influencerów przed rozpoczęciem współpracy.
12. Płatne konta social media
Poszczególne platformy social media czynią weryfikację konta głównym produktem monetyzacji. Wprowadzone w tym roku abonamenty Meta Verified oraz X Premium kosztują ok. 50 zł miesięcznie i gwarantują badge’a z ptaszkiem.
13. SCAM przez wiadomości prywatne na FB/IG
Przez cały 2023 rok strony na FB i konta na IG są wręcz zalewane wiadomościami, w których oszuści udają support Mety i grożą usunięciem/zawieszeniem naszego konta, jeśli nie klikniemy w przesłany przez nich link. Bądźcie czujni i oczywiście w nic nie klikajcie, ponieważ Meta nigdy nie wysyła tego typu wiadomości.
14. Afera pedofilska Pandora Gate na polskim YouTubie
W październiku, tuż przed wyborami parlamentarnymi w Polsce, wybucha afera Pandora Gate. W odcinkach ujawniani są kolejni popularni youtuberzy, którym zarzucane są różnego rodzaju czynności pedofilskie. Głównym oskarżonym jest Stuu, a sprawa zatacza tak szerokie kręgi, że komentuje ją nawet ówczesny premier – Mateusz Morawiecki.
15. Meta wprowadza subskrypcję bez reklam
Meta wprowadza płatne konta bez reklam na Facebooku i Instagramie, aby obejść przepisy UE. W listopadzie użytkownicy otrzymują wybór – płatna subskrypcja bez reklam ALBO wyrażenie zgody na reklamy, która to zgoda spełnia wszystkie aktualne wymogi UE.
16. Coraz więcej AI w Meta Ads
Meta zapowiada wprowadzenie w 2024 roku szeregu nowości reklamowych opartych na AI. Najciekawszą z nich jest możliwość skorzystania z automatycznie generowanego tła w reklamach produktowych. Meta twierdzi, że to dopiero początek.
Lubisz podróżować w czasie? Wróć do przeglądu:
⏮️ 2022 roku w 17 obrazkach
⏮️ 2021 roku w 12 obrazkach
⏮️ 2020 roku w 15 obrazkach
⏮️ 2019 roku w 10 obrazkach
⏮️ 2018 roku w 30 obrazkach
⏮️ 2017 roku w 43 obrazkach
⏮️ 2016 roku w 26 obrazkach
Jeśli podróże w czasie Cię nie kręcą, sprawdź nowości w poszczególnych kanałach lub jeden z tegorocznych poradników.
Wpisy poradnikowe opublikowane w 2023 roku:
ℹ️ Marka osobista
ℹ️ Jak skontaktować się z Facebookiem?
ℹ️ 18 pomysłów na kreatywne posty social media
ℹ️ Kampania zasięgowa
ℹ️ Wpływ GA4 na działania social mediowca
ℹ️ ChatGPT w służbie social media
ℹ️ Fotel biurowy
ℹ️ Jaki wybrać cel kampanii reklamowej?
ℹ️ Łącznie grupy ze stroną na Facebooku [aktualizacja]